top of page

Říká se, že bydlení je dostupné pro každého. Platí to i pro mě?



Bydlení je nejen přáním, ale i životní podmínkou pro každého. Ač jsem nikdy nebyl přítelem hypotéčních úvěrů, neodvolatelně se blíží doba, kdy se budu muset rozhodnout, jakým způsobem si svůj vlastní byt pořídím. Tolik jsem se hypotéky totiž bál, že jsem už její část mohl mít dávno splacenou v podobě sumy, kterou jsem vydal do dosavadních pronájmů. Jak ale na to, aby to neskončilo finančním fiaskem, kterého se tolik bojím?

 

Už z několika různých zdrojů jsem slyšel, že je údajně nejlepší je koupě bytu či rodinného domu na podzim. Přišlo mi to zprvu trochu zvláštní, ale na druhou stranu musím uznat, že to svoji určitou logiku má. Ceny jsou nižší oproti úrovni, na kterou se zase vyšplhají v následujícím roce. Podzimní záležitosti jsou však rády obecně odkládány na jaro, kdy už ale zase můžou být úplně nové cenové reálie a člověk bude litovat své předchozí zbytečné pohodlnosti. Koupit si byt se vyplatí na podzim, toť slova odborníků opřená o následující argumenty.

Výhody podzimní koupě nemovitosti


Podzimní světlo ukáže nemovitost v mnohem realističtější podobě. Zmizí pozlacující sluneční svit, který působí vždy optimisticky a může tak trochu balamutit a vykouzlit vizuálně hezčí vzhled, než tomu v pravdě je. Stromy nemají listí a tak se ukážou i možné nevýhody výhledu, který jinak představují právě ony stromy. Nenachází se za stromy něco, co již příliš oku lichotivé není? Stromy s listy také více izolují hluk a podzimní stromy zbavené listí tak právě umožní poznat zvuky přicházející z okolí, které doléhají silněji do bytu.

Podzimní světlo je také více vzácné, na jaře a v létě svítí slunce celý den a prodejci dokáží poznat hodinu, kdy je nemovitost ideálně osvětlena a na tuto dobu načasovat prohlídku. To ovšem lze uskutečnit na podzim už hůře a světelné podmínky bytu se tak plně projeví. Zároveň dle psychologů se s nastupujícím podzimem obecně zhoršuje nálada lidí, což má však i své výhody, neboť pesimističtěji naladěný zájemce nekupuje první či druhý byt, který si prohlédne. Na podzim či v zimě také člověk samozřejmě nerad příliš dlouho pobývá venku za nepříznivého počasí a odpadá tak tedy procházková nálada, tato konstelace pak může dobře posloužit k realistickému zhodnocení skutečné dopravní dostupnosti zvolené nemovitosti, která nemusí být tak ideální, jak se zprvu zdála.

Bez hypotéky to půjde jen stěží


Ač skutečně nejsem přítelem finančního trhu a zejména hypoték, moje finanční realita mi jinou variantu než hypotéku prostě neumožňuje. Škoda jen, že už můj věk není juniorský, protože bych si mohl pořídit hypotéku rozložitelnou na 40 let. Mojí prioritou totiž není její rychlé splacení, ale rozumný životní komfort, kdy se stále nemusím stresovat s naprosto napjatým rozpočtem. Samozřejmě ocením i finanční produkt nezatížený nadbytečnými poplatky. Ideální hypotéka bez poplatků představuje sen každého zájemce o novou nemovitost.

Jako jedna ze zajímavých možností se mi jeví i využití mHypotéky Light, pomocí které lze pořídit rodinný dům či byt v osobním vlastnictví, celoročně obyvatelnou nemovitost určenou k rekreaci, stavební pozemek, družstevní byt, kdy však hypotéka musí být zajištěna jinou nemovitostí, která se nachází v osobním vlastnictví. Přijde mi zde rozumné, že se lze domluvit i na navýšení částky až o 30 %, protože, jak se říká, jeden nikdy neví.

Chvála hypoteční kalkulačce


Při zvažování ideální hypotéky velmi oceňuji hypoteční kalkulačky, které jsou dostupné na většině domovských stránek finančních institucí a samozřejmě na specializovaných webech, které jsou orientovány na finanční tematiku. Výsledky jsou tak rychle dostupné, zřejmé a snadno porovnatelné s jinými možnostmi na trhu finančních produktů. Například tak zjistím, že zvolím-li si variantu účelové hypotéky a chci si půjčit 2 miliony korun na nemovitost, jejíž cena činí 2,5 milionu korun, s dobou splatností určenou na 20 let, platím pak měsíčně 9 873 Kč, to ovšem za podmínky, že si uzavřu pojištění úvěru. Úrok tak mám ve výši 1,74 %.

Finanční a realitní poradci, pomozte mi!

Stále mi zní v hlavě věta, kterou jsem někde zaslechl, a to, že každá inzerátová cena nemovitosti se dá ve skutečnosti usmlouvat o deset procent dolů. Kdyby to platilo, velmi by mi to (a nejen samozřejmě mně) pomohlo. K tomu je ale zapotřebí mít někoho kompetentního k ruce, protože si nedovedu sám sebe představit, jak dokážu s někým smlouvat, a to navíc ještě úspěšně.

Realitní poradce by také měl znát triky běžné na realitním trhu, tedy právě ony prohlídky načasované na určitý okamžik, kdy je byt nejlépe osvětlený, existuje výluka autobusu, který jinak pravidelně jezdí kolem, a tak podobně. Od finančního poradce si pak slibuji, že dokáže odhadnout mé možnosti a nasměruje mě pro mě cenově dostupným směrem. Takže už jen to v praxi zrealizovat!


bottom of page